Bejelentkezés

Email cím
Jelszó

Tájképfestészet digitálisan

« Vissza a Blog kezdőoldalára Módosítás:   2016. Dec. 03. 16:47 Kategória:   Tutorialok Szerző:   Danyiart

1. Lépés: Vázlat

Lazán feldobjuk a vonalakat, ügyelve hogy olyan színt használjunk ami a képen is szerepelni fog. (így nem kell minden vonalat feltétlenül utólag kiradírozni, hanem könnyen beépíthetőek a képbe)


 

2. Lépés: Színek

Nagyjából feldobjuk a színeket. Figyeljünk arra, hogy tónusban (a szín fényereje/sötétsége) és színárnyalatban is legyen változatos a kép.

Alapszínként egy türkizes árnyalatú jégbarlang volt a cél, úgyhogy a türkizhez kevertem néhol egy kis lilát-kéket (távolabbi területek) és zöldet-sárgát (közelebbi részek). Ez minden tájképnél vagy térábrázolásnál fontos.

A szín önmagában távolságot fejez ki csak azzal, hogy mennyire "meleg" szín. A hideg tartomány (kék-türkiz-lila) optikailag messzire kerül, a háttérbe érdemes alkalmazni sokat) a meleg tartományok (sárga-zöld-zöld stb) pedig közelre jönnek. Ezért érdemes a színekhez mindig adagolni kicsit ezekből.


3. Lépés: Sorrend

A kidolgozást mindig a távolabbi részektől kezdjük és fokozatosan haladjunk egyre közelebb a szemlélőhöz!


Ez a klasszikus fedőfestészeti technika.


Klasszikus képeknél ennek gyakorlati szerepe is van: a rétegeket csak így tudjuk egymás fölé pakolni. A takarásokat könnyebb így megoldani.


Digitális festészetben ezt a problémát átveszik a rétegek, itt a térépítés miatt van jelentősége; könnyebben tudunk nagy távolságokat belőni, ha a legtávolabbi pontokat jó előre lefixáljuk.

TIPP:

Barlang és sötét folyosók esetében mindig sokkal jobb lesz a térérzet, ha a járat legvége kap egy kis fényt. Hasonlítsd csak össze, melyik járat hat hosszabbnak!


4. Lépés: Ecsetek


Eddig alap festékszóró ecsetet használtam, viszont most átváltok egy saját gyártású textúrázottabb ecsetre.


Ez lesz a jég alsóbb rétege. A jégnek szerkezete van: kívül sima, lapokra bontott, belül viszont van egy struktúrája, ill. átlátszik valamelyest a túloldal is.

Itt már ügyeltem arra is, hogy bal oldalt ahol bejön a fény a jég átlátszik. Tehát a barlang felett lévő dolgokat is megterveztem valamelyest.


5. Lépés: Végső tónusok


Ebben a fázisban véglegesítem a kép tónusait. Egy kép akkor szép, ha palettája a tónusskála legvilágosabb árnyalatától (fehérközeli szín) majdnem a legsötétebbig kiterjed (feketeközeli, vagy sötét)

TIPP: Időnként próbáljuk ki a következőt:

1. az összes réteget jelöljük ki és készítsünk mindről rétegmásolatot.
2. Amint kész, egyesítsük őket!
3. az így kapott réteget állítsuk szendvicspozitívra (multiply)! Néha meglepő, hogy mennyivel jobban néznek ki bizonyos részletek így.
4. Én vissza szoktam venni ennek a rétegnek az áttetszőségét olyan 80%-ra és egyszerűen leradírozom a "besült" (túlságosan fekete) részeket egy 40%-os áttetszőségű radírral.

Ilyen korrekciókat bármikor csinálhatunk a folyamat során. Lehet, hogy csak a világos részek lesznek jobbak, minden más elsötétül. Ez esetben ezeket a sötét részeket nyírjuk ki!


Ideális tónus-összhang után folytatom a barlang mennyezetével. Igyekezzünk pontosan meghatározni a barlang alakját és figyeljünk rá hogy a legfőbb foltok-vonalak kövessék azt!

6. Lépés: A fények


A további részletek előtt elengedhetetlen, hogy beállítsuk a pontos fényviszonyokat. Mivel nem tudjuk hogy honnan, milyen erős fény érje majd a falakat és a talajt ezért ezt meg kell határoznunk.

Fényt a következőképpen könnyen festhetünk bárhová:
- Kiválasztunk egy alacsony áttetszőségű (8-12%) nagyméretű, tompa szélű ecsetet (képmérettől függ, itt egy 960-pixeles méretet választottam).
- Ezt színfakítás módra tesszük és egy világos (!) színt választunk festőszínnek.
- Fontos, hogy a rétegeink egyesítve legyenek, mert a "fényképző" hatás csak egy rétegre hat. Nálam egy világos türkiz fény volt beállítva és azzal óvatosan végigpötyögtettem a mennyezetet és azokat a részeket ahova ráesik a fény. (szikla, jég - folyó)


Általában így állítom be a "fényező" ecsetet, ami tök jó a domborodások hangsúlyozására is, amellett élénkíti a színeket. Úgyhogy lehet játszani kisebb áttetszőséggel több helyen alkalmazva. Viszont túlzásba ne essünk könnyen mert "megégetheti" a színeket! (egy árnyalatra egyszerűsíti)

7. Lépés: Részletek


Jöhet a kedvenc részem: a részletezés :) Ilyenkor végig kell gondolni, hogy a jég hogyan viselkedik egy erős megvilágításban (pl. becsillan) és hol, mennyire engedi át a fényt. Illetve itt még az áttetszőségből fakad, hogy mi is van felette és mennyire tiszta a jegünk?


Azután a többi részlet balról-jobbra. Figyeljünk arra, hogy nem szerencsés a kép széléhez erős kontrasztokat hagyni, mert odavonzzák a tekintetet!


A szemünk is így működik: középre fókuszál inkább, tehát a szélek maradhatnak kicsit homályosabban is.

8. Lépés: Textúra


Úgy érzem, hogy minden részletet kidolgoztam a képen amit ecsettel akartam, viszont a közeli területekkel nem voltam elégedett, úgyhogy megszórtam egy kis textúrával. Kapott a két szikla jobb és bal oldalt egy-egy sziklatextúrát, illetve a befagyott folyó egy jégtextúrát. Majd a textúrázott részeket utánfestettem.


TIPP: Hogyan textúrázzunk?

1. Kiválasztasz egy látványos textúrát ami kellően részletes és nagyméretű (ne nagyon kelljen nagyítani)
2. behozod a textúrát egy külön rétegre és a réteg színkeverését a rétegek-palettán szendvicspozitívra állítod (multiply)
3. Ízlés szerint csökkents az áttetszőségén! (én kb: 50-70%-on szoktam hagyni)
4. Radírozd le a felesleges részeket, illetve ha nagyon síkszerűvé teszi a felületet akkor torzítsd a textúrát a formára. (torzítás: ctrl-t után jobb kattintás a rajzterületen a rétegre > "hajlítás" vagy "torzítás")
5. Általában még ilyenkor se tökéletes a végeredmény ezért bátran töröljünk részleteket a textúrából egy 30-40%-os tompaszélű radírral. Ha valahol túl jellegzetes a textúra a klónozó bélyegzővel másoljunk rá egy jellegtelenebb részletet a feltűnő textúrarészre!
6. Végül építsük be a textúrát a képbe! Fessünk alá a textúrának, pontosítsuk a vonalakat némely esetben fölé se árt festenünk egy különálló rétegen!

Ne feledd: a textúra olyan mint a smink: akkor jó, ha nem látszik (magyarán nem szúrja ki a szemed) :)


9. Lépés: Tónusérték korrigálása


Ezután a képet megvizsgáltam szürkeárnyalatos színmódban is és így derült ki, hogy fent a fény közeli világostürkiz tónusok túlexponáltak (túl világosak voltak), ezért a 2. TIPP-ben lévő műveletsort ismét elvégeztem a képen (szendvicspozitív rétegmásolatot tettem a kép fölé és jócskán leradíroztam a sötét részeket). Tulajdonképpen csak a világos tónusokat sötétítette egy kicsit, de máris sokkal jobb lett az egyensúly a képen. És ezt a részt újrafesteni eltartott volna vagy fél óráig, így pedig kb. 2perc volt. :)

9. Lépés: Effektek


Csak óvatosan szabad bánni az ilyen elemekkel, nehogy olcsóvá, giccsessé tegyék a sokórás munkánkat.

Kapott a barlang egy kis levegőt azáltal, hogy a fénysugarat jeleztem és a háttérben gomolyog egy kis pára. Mindkettőt alacsony áttetszőségű, nagyméretű, tompa szélű ecsettel műveltem. Ugyanakkor a jég is kapott egy kis extra átlátszóságot jobb oldalt fenn a kék részen (plussz 1-2 egyéb helyen is). Alacsony áttetszőségű színfakítós ecsettel odapöttyintettem neki néhányat.

Végül pedig a távolságérzetet egy alig észrevehető trükkel még javítottam kicsit: Az összes rétegről rétegmásoltatot készítettem és összezártam. Ezt az új réteget egy kicsit életlenítettem a gauss életlenítés-szűrővel. (1-2 pixeles életlenítés) Ezt a réteget is megradíroztam; a közeli tárgyak felett teljesen (így azok élesek maradtak) és ahogy távolodunk egyre kevésbé. A távolabbi területeket egyátalán nem piszkáltam így azok kicsit életlenek maradtak. Ez jó, hiszen ez volt a cél. :)

 

Hozzászólások

2017.01.09. 18:05

Fantasztikus lett a kép...és maga a tutorial egyszerűen tökéletesen részletes és tele van tanácsokal. Feltétlenül ki szeretném próbálni! Milyen programmal lett kszítve?  

2016.12.05. 21:21

Szerettem volna már egy olyan képet készíteni,amiben háttér is van.Ez egy nagyon jó kis tutorial hozzá.Még több ilyet!!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni


Általános szerződési feltételek | Adatkezelési szabályzat | Szerzői jogok | Impresszum | GyIK
© falra.hu - Minden jog fenntartva. | Mobil verzió