Bejelentkezés

Email cím
Jelszó

Élethű portrék digitális festése 1. rész

« Vissza a Blog kezdőoldalára Módosítás:   2016. Sep. 19. 11:30 Kategória:   Tutorialok Szerző:   Alkotók Fala

Prológus

Korábban többnyire csak grafittal és szénnel rajzoltam portrét, ami annyiban más, hogy nem kell színekkel vacakolni. Mikor elkezdtem digitálisan portrét rajzolni, fogalmam sem volt, hogy mit és miért csinálok, így igen sok amatőr hibát elkövettem: homályos szélek, alacsony felbontás, kevés részlet (azok is rossz helyen), és a csapnivaló struktúráról ne is beszéljünk. Én magamtól tanultam, senki nem mondta el, hogy hogyan kell nekikezdeni egy portrénak. Sokat gyakoroltam és néztem művészeket, ahogy rajzolnak és festenek, ami nagyon sokat segített, viszont így is lassú volt a tanulási folyamat, mivel nem volt senki, aki elmagyarázta volna, hogy mit kellene másképp csinálnom. Évek alatt sikerült kidolgoznom a saját módszeremet a tanultak alapján, így most már elég magabiztosan tudok épkézláb vázlatot rajzolni, valamint a vázlatot ki is tudom dolgozni. Most szeretném megmutatni a folyamatot, ahogy dolgozok, és leírni minden fontos dolgot, amit tanultam az utóbbi időben a portrérajzolásról.

Ez a tutorial neked készült, ha ismered a Photoshop-ot, de hiányosságaid vannak kompozíció, struktúra és kidolgozás terén. Nem számít az sem, ha kezdő vagy, viszont egyes részek kicsit zavarosak lehetnek, ha nem ismered a programot. Nyugodtan kérdezz a bejegyzés alatt, igyekszem mindenre válaszolni. Ajánlom ezt a leírást akkor is, ha már nem vagy kezdő portrérajzolásban, de tetszik a stílusom, és szeretnéd megtudni, hogy hogyan dolgozom :)

Előre is elnézést kérek azért, mert helyenként angolul írom az eszközök nevét, de mindig is angol PS-t használtam, és nem mindig tudom a magyar elnevezéseket. Remélem érthető lesz akkor is, ha te a magyar verziót használod.

Konfiguráció & beállítások

Preferenciák

Nem szeretem túlzottan a rétegeket, csak a gond van velük - ha nem muszáj, akkor igyekszem a lehető legkevesebbet használni. Általában van egy világos a háttérnek (szerintem kevésbé vonja el a figyelmet, mint a sötét, és könnyebb a tónusértékeket és a fényeket eltalálni rajta), és van egy másik rétegem a vázlatnak, amire felviszem később a színeket, majd egyre kisebb részletek felé haladva befejezem a festményt. Ritkán használok ennél többet - én így szoktam meg, ez így kényelmes és könnyen kezelhető számomra. Azért írtam most a rétegekről, ugyanis mielőtt belekezdünk a rajzolásba, az edit > preferences > performance fül alatt optimalizáljuk a beállításainkat a szokásainknak megfelelően.

A leírás azt mondja, hogy növeld a “Cache levels”-t és a “Cache tile size”-ot, ha kevés réteggel dolgozol nagy vásznon (mint ahogy én is szoktam).

Ezen felül hasznos lehet még számunkra, ha növeljük a “History states” mennyiségét, hogy minél több lépést tudjunk visszavonni. Általában 720-at ritkán kell, de azért megnyugtató tudni, hogy ha szükséges lenne, van rá lehetőség - nem igaz? :) A beállításokat úgy kísérletezd ki, hogy rajzolás közben simán fusson a program.

Vászon mérete & felbontása

Régebben nagyon kis méretben dolgoztam (1920x1080), és tartottam a HD képarányt, hogy optimalizáljam a rajzaimat digitális felhasználásra. Később rájöttem, hogy, érdemes inkább egy adott kompozícióhoz választani a vászon oldalarányát. Most például négyzetes méretet fogok választani, míg korábban valószínűleg ezt is fekvőben rajzoltam volna, teljesen értelmetlenül.

Nagyobb vászon = Több hely a részleteknek
Általában 6-8k pixeles hosszanti méretet választok. A gépem elég jól kezeli, és általában ennél nem nagyon kell nagyobb (sőt, sokszor már ez is olyan nagy, hogy a legkisebb részletek képernyőn megjelenítve közelítés nélkül nem is látszanak. Az is jó, hogy így nem kell nagyon ráközelítenem a rajzra (már az is ritka, ha 100%-os méreten dolgozom). Én azt tudom tanácsonlni, hogy gondolj arra, hogy talán ki szeretnéd nyomtatni majd a rajzodat, úgyhogy minél nagyobb méretben dolgozz. Ami a felbontást illeti, én mindig 300 dpi-t használok, ugyanis ez megfelelő nyomtatásra. Minél nagyobb felbontás állítasz, annál kisebb lesz a képed fizikai mérete (képernyőn nem látsz különbséget, mert a monitorok 72 dpi-vel jelenítik meg a képeket.

Ecsetek

Sokan meg szokták osztani az ecseteiket, szóval nyugodtan keresgélj és próbálgasd őket. Csak azokat tartsd meg, amik tetszenek, a többitől szabadulj meg, csak a helyet foglalják. Én is így állítottam össze a saját szettemet, amit letölthettek a tutorial alatti linken. Még egyszer kiemelem, nem a saját ecseteim, a forrásukat már nem is tudom, viszont ingyenesen elérhetőek voltak, így remélem, nem bánják a készítők, ha megosztom veletek :) Egyébként az esetek 98%-ában a 94-es ecsetet használom. Ez egy kőszerű textúrával rendelkező ecset, viszont nagyon jól lehet vele az éleket szabályozni, és nem csak tájaknál, de portréknál is bejött nekem.

Az alábbi összes vonalat 100%-os opacity-vel és flow-val húztam. A transfer mód segít abban, hogy könnyedén variálhassam a vonalakt erősségét, így nem kell az áttetszőséggel foglalkoznom rajzolás közben.

Referencia

Talán említeni is fölösleges, hogy ha portrét szeretnél rajzolni valakiről, akkor szükséged lesz egy referenciaképre. Valójában referenciákat használni rajzoláskor tárgytól függetlenül rendkívül hasznos.

A jó referencia

Elsőnek azt tanácsolnám, hogy hanyagold a mobillal készített képeket. Mindegy, hogy milyen telefonod van, a kamerája erősen torzít, a színei pedig feltehetően elég pontatlanok. Sok telefon optimalizálja is a képet miután elkattintod, ami tök jó, ha Instagramra megy, de rajzoláshoz nem túl szerencsés.

Ezeket a szempontokat érdemes szem előtt tartani, ha referenciának készítesz (vagy keresel) képet:

  1. Fényforrások (hány van belőle, mennyire intenzívek, elég dinamikusak a fény-árnyék hatások)
  2. Szög (a fotó tárgya helyesen mutat, nem torzult, megfelel szögből látszik)
  3. Méret (sokkal könnyebb részleteket rajzolni, ha látod is őket, és nem neked kell kitalálnod)
  4. Színek (kerüld a deszaturált, túlszaturált, túlszerkesztett képeket, próbálj a valósághoz közel maradni)


    Én ezt a képet használtam a rajzomhoz. A fényforrás egyértelműen megállapítható: jobb fentről érkező erős, sárgás színű, természetes hatású fény (valójában vakuval készült). Leginkább a saját magam által készített referenciákkal szeretek dolgozni, habár sokszor erre nincs lehetőségem.

    Érdemes a fotózással foglalkozni egyébként mindenkinek, aki fest vagy rajzol, ugyanis nagyon sokat taníthat a kompozícióról, világításról és képszerkesztésről. Továbbá egy szépen fotózott referencia jó alapot ad egy szép festményhez is.

Vázlat, struktúra

Egy rajzot kétféleképpen lehet elkezdeni (legalábbis amennyiről tudok): az egyik a vázlat, a másik pedig a tömör formákból való felépítés (block-in, szabad fordításban).

Ha a korábbit választod, akkor a pontosság elengedhetetlen. Ne is foglalkozz addig a tónusozással vagy színezéssel, amíg nincs egy pontos, jó vázlatod. A kidolgozás nem fogja elfedni a strukturális hibákat.

A második eljárás lényege, hogy egyből színekkel dolgozol, és a nagyobb formáktól haladsz a kisebbekik, miközben figyelsz a különböző felületek térbeli változására. Egy nehezebb technika, és portréknál én nem igazán vagyok a híve. Viszont tájképeknél például szinte mindig így dolgozom.

A referencia elemzése

Mielőtt meghúzod az első vonalat, várj egy percet, és nézd meg, hogy mire is kell figyelned rajzolás közben. Még az arcelemek tengelyeit is behúzhatod, vagy bármilyen segédvonalat, hogy tisztán lásd az arányokat. Az átmásolást egyáltalán nem ajánlom, de ha csak színtanulmányt szeretnél készíteni, akkor legyen. Mutatok egy strukurális tanulmányt a referenciáról, ami segített abban, hogy pontosan rajzoljam meg a vázlatot.

A struktúra felépítése

Ha nehézséget okoz ez a rész, akkor eszedbe se jusson átmásolni a fotót, mert meg kell tanulnod használható vázlatot rajzolni. Ha segítségre van szükséged, inkább húzz be pár vonalat a fotón és a rajzon is, amik segíthetnek az arányok eltalálásában (szemtengely, orr alja, száj tengelye). Ajánlom, hogy ne csak a fej és az arcelemek körvonalát rajzold meg, hanem a dominánsabb fényekét és árnyékokét is. Rajzolj üres, átlátszó rétegre, vagy később meg fogod bánni.

Ez a félkész vázlatom a referenciakép alapján. A 94-es ecsetet használom itt is, színnek pedig egy erős narancsot válaszottam. Ettől úgy tűnik nekem, mintha kicsit festőibb lenne a hatása. Az ecset méretét az elején beállítottam, és azután nem változtattam. Ahol vékonyabb vonalra volt szükségem, ott a radírt használtam. A haj rajzolásánál csak pár vonallal érzékeltettem a szálak irnyát.

Az árnyékok szélei lágyabbak és kevésbé dominánsak, mint a tényleges körvonalak. A kevésbé fontos árnyékokat a végére hagytam (kevésbé fontos = nem mond el sokat az arc feületeinek változásáról és struktúrájáról)

Letöltések

A tutorial hamarosan folytatódik...

 

Hozzászólások

Nem érkeztek még hozzászólások, legyél Te az első!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni


Általános szerződési feltételek | Adatkezelési szabályzat | Szerzői jogok | Impresszum | GyIK
© falra.hu - Minden jog fenntartva. | Mobil verzió